Artist and Critics Text

For Last Exhibition

The Birth in Silence
 Ahmad Nasrollahi / Summer 2017

Every point in its special position has the power to go  across thousands of commas and experiences the birth in silence

In the game, seemingly childish, butterflies will be painted the horizon on the horizon, and this is the property of inversion. In the suspended space, colors are in the middle of the way and the blurs with their own weight, like day and night, tend to the left and right so that any far and near spot plays its role through the yarn-like lines states are waiting so that the colors in their improvisations tune the instrument. In this suspended step, everything is farmed by stretching of a few spots

Points, narrow lines and a few color spots on the faces of women is a long-term concern of Sheida Gholipours painting life. In these vicissitudes, Sheida Gholipour as a painter has displayed her latest achievements. Her experience are admirable in polishing her busy heart. Expressionism passion of her romantic fancy us very emotional in painting and depicting the texture among the soft shadow of the brush increases the visual elegance of her work. The visage of women shares the innocence of images and the eyes sunk in the mist in multiple faces indicate another mode of her poetry.

finally, it canbe said that she is involved in idealism coexistence in her horizons of mind to bring the peace into the house

 

زایش در سکوت

احمد نصرالهی، تابستان ۱۳۹۶

هر نقطه قدرت آن را دارد تا در موقعیت ویژه خویش در میان هزاران ویرگول راه برود و زایش در سکوت را تجربه کند. در این بازی به ظاهر کودکانه، افق در افق پروانه ها رنگ خواهند گرفت و این خاصت وارونگی است.

در فضای معلق، رنگ ها در میانه ی راه هستند و تیرگی ها با وزن مخصوص به خود، مانند روز و شب، نظر به چپ و راست می نمایند تا در خطوط نخ نمای هر اثر، هر لکه ی دور و نزدیک نقش خود را بازی می کند. در چنینی موقعیت خاص، چشمان دلتنگ و در خود رفته زنان، در فرم خود به انتظار می نشینند تا رنگ ها در بداهگی شان ساز خود را کوک کنند و در این گام معلق، هرچه هست با امتداد چند لکه قاب می شود.

نقطه ها، خطوط باریک و چند لکه رنگ در صورت های زنان.

زن، از دغدغه های طولانی زندکی نقاشانه شیدا قلی پور است که در این فراز و نشیب، نقاش آخرین دست آوردش را به نمایش درآورده است. تجربه های او در صیقل دادن دل مشغولی هایش قابل تحسین است.

شور اکسپرسیونیستی در خیال رومانتیک به شدت عاطفی می نماید و کاردبرد بافت در سایه تاش های نرم قلم مو، به لطافت بصری آثارش می افزاید. چهره های زن، معصومیت تصاویر را به اشتراک می گذارد و چشمان فرو رفته در مه، چهره های چندتایی، حالت دیگری از شاعرانگی اوست. در آخر می توان گفت که او در افق های ذهن اش، درگیر همزیستی آرمانی است تا صلح را به خانه بیاورد.

چهره ها و سایه های سرگردان در آثار شیداقلی پور

رویکردی شگرف از چهره های آبی، صورتی و بنفش زنانه در کنار سرو و ماه زلالی به دنیای سایه های سرگردان و شبح وار، خود رویکرد تازه ای در قلمرو نگاره پردازی نوین در آثار جدید شیداقلی پور است که سالیان درازی را درنقاشی معاصر سپری کرده و به دستاوردی قابل تامل دست یافته است.

چهره های شفافتر و شاداب تر آثار پیشین، به ویژه نقش‌مایه‌های سه گانه زن، ماه و سرو، گاه در کنار هم گاه جدا از هم در نگاه نخست، هرچند جذاب تر و مایه فرحناکی روح و روان آدمی اند اما هنرمند نگاه های درهم شکسته، مسخ شده و چهره های مات را به گل آذین های تافته در رنگ و نور آثار جدیدش ترجیح داده است. چون سرگشتگی انسان، به ویژه از سرگشتکی و حیرانی زن نه در بافت اجتماعی، بلکه در بافتی درونی و روان کاوانه را نقش میزند.

چهره ها کنار سایه ها و اشباح شبه آدمی، در نوعی سمفونی رنگ و گل های درهم شکسته و جدا شونده به هم تنیده شده اند که ببیننده را در نگاه نخست مسخ می کنند و به ژرفنای درون فرو می برند، آنجا که سایه ها با هم نجوا می کنند بی وازه، بی صدا، بیرنگ۔ این چهره های زنانه گوبی ماسک دارند و نقابی وهم آلود به چهره زده اند. چهره های هراسی، چهره های در هم فرو رفته و در خود فرو رفته، وجدان آدمی را در هاله ای از سرگشتگی غرفه می سازند و به درنگ وامی دارند.

سرگشتگی رازی است عیان و در عین حالی پنهان از نظرها که در میان سابیه ها و اشباح موج می زند، را آفرینش است و در بوته آزمایش آده ها نرم می شود، اما به آسانی فاش نمی شود.

چهره ها و سایه ها کنار هم قطار می شوند و کلی ها و شاخه ها هبچ پیوندی مبان آنها برقرار نمی کنند. گل‌ها هم کنار آدمھا پراکنده اند و وصل نمی طلبند. این سرنوشت سایه هاست در زمانه عسرت که دل نگاره‌ھای گاه پر رنگ ، گاه محو و وهم آلود آفتابی می شود.

هنرمند در دو دهه گذشته از نگاره های مینیاتوری آغاز کرد و به خوبی ریزه کاری های تکنیکی و شگردهای شاداب رنگی مینیاتورهای سنتی را پشت سرکذاشته است، اما اکنون در دهه اخیر به جرات می توان کفت که اتفاق تازه ای در هنرش رخ داده که می توان آن را هنر مبنباتور مدرن ناه نهاد با هر نامی دیکر . عناوین مهم نیستند، اما به راستی مینیاتور سنتی ما دهه های متمادی است که در خود تکرار شده و می شود. تکانه های میبنیاتوری قلم هنرمند با دریافت و دیدکاهی که از هنر مدرن و فرامدرن می توان سراغ داشت، قلمرو نگاره های رنکارنک و به ظاهر مسحورکننده را پشت سر گذارده و به ویژگی اکسپرسیونیستی نزدیک همیشود، به طوری که پشت چھره ھای همات، محو ، نیم-نگاه ھائی سایه وار، روان ھائی پریشیده و سرگشته ای را میتوان تجسم کرد که حاصل یک زندگی درون نگر، عمیق و پشت سرگذاردن ستبغ ها و صخره های دشوار زندگی در جامعه ای درد کشیده است.

از این رو، هنرمند آثاری با چهره های مات و ژرفانگر آفریده و از بزک کاری های رنگین، چشم نواز و ظاهر فریب که عمدتا زنان هنرمند ما را به خود مشغول داشته – پرھیز کرده است”. ابن یک گام” به پیش در عرصه هنر است، هرچند مخاطبان کمتری داشته باشد، اما هنری است پیش رونده در سبک و سیاق خاصی که هنرمند پس از سال های کار مستمر بدان دست  یافته است۔

دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق / مرداد ۹۶

Wandering shades and visages in the works of Sheida Gholipour

A prodigious approach of blue, pink and purple female faces alongside the cypress and clear moon to the world of spooky and wandering shadows is, in turn, a new approach of the realm of modern painting in the recent Works of Sheida Gholipour who has spent many years in Contemporary painting and reached a remarkable achievement.

Although more lucid and jubilant faces of her earlier Works, especially the triple motifs of the Woman, moon and Cypress, either next to each other or apart from each other, at the first glance, are more appealing and joyful for human Spirit, Sheida Gholipour has preferred mesmerized and shattered looks, and fading faces to inflorescence Woven in color and light in her new Works. Since her paintings express the human perplexity, especially the Woman’s perplexity and astonishment not only in Social Context but also in inner and psychoanalytic Context.

Visages with shades and pseudo-human ghosts are Woven in a symphony of colors, and shattered and separated flowers so that, at first glance, the viewers are mesmerized and fallen into the depth of the inner self in which the shades whisper together without a word, silent and colorless.

It is as if these feminine visages Wear illusive masks. The conscience of man immerses in a halo of bewilderment through panic, shattered and dropped faces and cause to think about it. Bewilderment Wandering among shades and ghosts is an obvious and hidden mystery at the same time. It is the Secret of Creation and Softened in the test of human beings but not disclosed easily.

Faces and shades are trained together and there is no attachment between them via flowers and branches. The flowers are also scattered around the people and do not tend to join them. This is the fate of the shadows, which appears sometimes in heavy-Color, fading and illusive paintings during the hard time.

The artist has started her work with the miniature paintings since two decades ago. Sheida gets on the technical details and colorful and joyful tricks of traditional miniatures, while in recent decade, it Would definitely be said that a new event has taken place in her art, which can be called the modern miniature art or any other name. The titles are not important and indeed, Our traditional miniature has been repeating itself for decades.

The miniature impulses of the artists paintbrush have passed across the realm of colorful and seemingly enchanting paintings, and approach the expressionistic features by receiving and viewing of modern and postmodern art so that the distressed and perplexing spirits can be imagined from behind the matte and fading faces with shadowy half-glances, which is the result of an introspective and profound life and traversing from the hard-passing ridges and rocks of life in a painful Society.

Hence, the artist has created works with matte and profound faces, and avoided from the colorful. eye-catching, and deceptive embellishment that mostly engulfs Our female artists

This is a step forward in the arena of art. Though there are few addresses for this painting, it is a progressive artistic style that Sheida Gholipour has achieved after years of continuous Work.

DR Abolqasem Esmailpour Motlaq / Summer 2017